Amstel en Kromme Mijdrecht

Amstel en Kromme Mijdrecht

De vaartocht over de Amstel en Kromme Mijdrecht brengt ons van Amsterdam naar de Nieuwkoopse Plassen. We gaan de Amstel afzakken tot vlak onder Uithoorn en daar de Kromme Mijdrecht op. Aan het eind van de Kromme Mijdrecht vinden we bij Slikkendam één van de plaatsen waar je naar Nieuwkoop kunt. We beginnen in Amsterdam.

Kenmerken 
  • type vaartocht : fraaie, slingerende, klein tot middelgrote rivieren
  • karakteristieken : fraai natuurlandschap, landelijk, charmante dorpen, fraaie hoeves
  • diepgang : vaargeul tenminste 2m35, aan de oevers een enkele ondiepte
  • laagste brug : in de Kromme Mijdrecht ligt bij De Hoef een beweegbare brug die 's zomers het vaarverkeer verzamelt. Soms een halfuurtje wachttijd.
  • beperkingen : beide rivieren hebben een maximumsnelheid van 9 km/u
  • andere kenmerken : zeer ‘Hollandse’ omgeving, niet al te veel aanlegplaatsen
De Amsterdamse Montelbaanstoren is de Monte-Albaens-tooren van ene heer Alva …

Aan de ‘toertochten per motorboot’ van deze website voegen we elke maand een toertocht toe die is ontleend aan het boek ‘Hollands water’. Wellicht doen wij je er een plezier mee op dit boek (300 pagina’s puur vaarplezier) te wijzen als een geslaagd cadeau.

Je kunt het hier bestellen. 

© Pim van der Marel 2024

Stad

We varen vanaf het Oosterdok naar de Kikkerbilsluis, zoals de brug heet waarachter de Oude Schans ligt. Hoewel er ooit een kering was, kon 'sluis' vroeger ook heel goed 'stenen brug' betekenen. Na de brug ligt aan stuurboord de Montelbaanstoren uit 1516. Niet alleen de toren zelf is prachtig, maar ook de achtergrond van de naam ervan : de welbekende Alva wilde bij deze toren het kasteel Monte Albano bouwen. Daarom ging het ding de 'Monte-Albaens-tooren' heten, hetgeen nagenoeg ongewijzigd is verbasterd tot de huidige naam. Even verderop varen we bakboord uit de Binnen-Amstel op. Op dit gedeelte rollen we van het ene overbekende gebouw of object naar het volgende. Aan bakboord heb we al meteen de Stopera. Direct daarna hebben we – opnieuw aan bakboord – de Hermitage. Daar zijn we nog niet van bekomen of we varen onder de Magere Brug door. Doorvarend hebben we aan onze linkerhand meteen daarna Theater Carré en varen we door de openstaande Amstelsluis, die het einde markeert  van de Binnen-Amstel.

Amstel

Op het eerste stuk varen we hier nog door typisch Amsterdams stedelijk gebied met veel woonboten. Dat blijft zo totdat we aankomen bij het kantorengebied met de Rembrandt-, Mondriaan- en Breitnertoren. Je kunt hier bakboord uit de Weesper Trekvaart op maar wij blijven met een bocht naar stuurboord op de Amstel. Als we de begraafplaats Zorgvlied zijn gepasseerd en onder de A10 zijn doorgevaren, wordt het gebied landelijk. Er ligt eerst nog wel een bekend voetbalstadion in ons blikveld. Maar desondanks raken we het gevoel van verstedelijking toch beetje bij beetje kwijt. Aan bakboord passeren we Zorgboerderij Klarenbeek, waar cliënten van zorginstellingen een volwaardige dagbesteding wordt geboden. De imposante gevel draagt het jaartal 1604. Daarna slingeren we een tijdje met de Amstel mee langs landerijen en soms wat vriendelijke lintbebouwing. Aan stuurboord vinden we vlak voordat we Ouderkerk binnenvaren een fraai voorbeeld van een goed bewaarde buitenplaats : Oostermeer. Rond het jaar 1700 waren er hier 44 van die buitenplaatsen, nu zijn er nog 3 over.  Oostermeer is vaak van eigenaar gewisseld. In de Tweede Wereldoorlog was de eigendom in handen van kunsthandelaar Jacques Goudstikker. Nog altijd is de buitenplaats particulier bewoond en niet toegankelijk.

We volgen de Amstel richting Nes. De bebouwing naast het water is landelijk : boerderijen en bescheiden woningen. Verderop wordt het plaatsje Nes gedomineerd door de Urbanuskerk. Vlak voorbij Nes takt de Oude Waver van de Amstel af, een bescheiden alternatief voor de Bullewijk als je met 6km/u naar Vinkeveen zou willen. We passeren Waverveen met het Veer Nessersluis. Van het Fort Nessersluis erachter krijg je vanaf het water niet meer dan een glimp mee.  We meanderen met de Amstel mee naar Uithoorn. Bij binnenkomst daarvan zit je in de industrie, dus dat is - na het landelijke gebied achter ons - een tegenvaller. Maar als je eenmaal voorbij de industrie bent is Uithoorn wel een aantrekkelijke plaats.

Kromme Mijdrecht

Nog in Uithoorn houden we bakboord aan en varen de Kromme Mijdrecht op. Qua natuurschoon betekent dit dat we er ten opzichte van de Amstel op vooruit gaan. De wateralmanak heeft er een mooie typering voor en noemt het 'landschappelijk vaarwater'. Slingerend door de weilanden stellen we vast dat we het met de almanak eens zijn. Na ongeveer een kilometer heb je aan bakboord de Pondskoekersluis. Die schut naar de Kerkvaart. Voor wie niet schrikt van de dieptewaarschuwing van 0,7m is ook dit een aanvaarroute naar de Vinkeveense Plassen.

Doorvarend bereiken we het plaatsje De Hoef. De lokroep van een aanlegsteiger bij een terras in het dorp kunnen we niet weerstaan.  Als we daarna gelaafd weer aan boord gaan volgt een prachtig stuk vaarweg. We rollen van het ene fraaie uitzicht in het andere. Bij bungalowpark Zomerlust is een opvallende dubbele fietsbrug aangelegd, waar we overigens in het midden gemakkelijk onderdoor varen. Er zijn ook wat aanlegsteigers en daar zijn er op dit vaarwater niet overdreven veel van. We komen dan langzaamaan in de buurt van de sluis Woerdense Verlaat. Het gelijknamige dorp is ontstaan rond de sluis, waarvan de eerste voorloper al werd aangelegd in het midden van de 15e eeuw. De sluis markeert het eind van de Kromme Mijdrecht die daar overgaat in de Grecht.

 

Uitgelichte artikelen

De partners van het Watersportverbond