Watersportverbond en HISWA-RECRON naar voorzieningenrechter om emissieloze zone Amsterdam
Amsterdam, 7 maart 2025 – Watersportorganisaties HISWA-RECRON en het Koninklijk Nederlands Watersportverbond stappen naar de voorzieningenrechter vanwege het besluit van de gemeente Amsterdam om per 1 april 2025 een emissieloze zone in te stellen in het centrumgebied van de stad. De gemeente heeft een overgangsregeling opgesteld waarbij watersporters met een doorvaartvignet slechts drie jaar met een verbrandingsmotor mogen blijven varen, terwijl houders van een binnenhavengeldvignet vijf jaar de tijd krijgen. HISWA-RECRON en het Watersportverbond vinden deze ongelijke behandeling onrechtvaardig en eisen een gelijke overgangstermijn van vijf jaar voor alle watersporters.
Ongelijke behandeling en praktische bezwaren
Eind 2022 concludeerde de gemeente Amsterdam in een evaluatie dat er nog veel haken en ogen waren aan de invoering van een emissieloze zone. De hoge kosten voor de ombouw naar elektrische aandrijving, het beperkte draagvlak onder watersporters, de nautische veiligheid, het gebrek aan oplaadpalen en de beperkte laadinfrastructuur in jachthavens maakten een overgangsregeling noodzakelijk. De gemeente heeft daarop besloten om watersporters met een BHG-vignet een overgangsregeling van vijf jaar te geven, terwijl houders van een doorvaartvignet slechts drie jaar de tijd krijgen om over te schakelen op emissieloos varen.
Protest van watersportsector
Jachthavens en watersporters hebben in de zomer van 2024 massaal zienswijzen ingediend tegen deze ongelijke behandeling. Vooral ligplaatshouders in Amsterdamse jachthavens die beschikken over een doorvaartvignet zijn gedupeerd. In de Nota van Antwoord die in februari 2025 werd gepubliceerd, stelt de gemeente dat deze bootbezitters een abonnement op aanleggen kunnen kopen om alsnog vijf jaar toegang tot het centrum te behouden. Dit abonnement kost ongeveer € 600 per jaar, terwijl een doorvaartvignet € 43 per drie jaar bedraagt. Daarnaast betalen ligplaatshouders al voor hun ligplaats in de jachthaven, waardoor de financiële last aanzienlijk toeneemt. Bovendien leveren ligplaatshouders die in Amsterdam wonen en een ligplaats hebben in een verenigings- of commerciële haven al een bijdrage aan het onderhoud van kades. De kosten van de ligplaats bestaan voor een belangrijk deel uit pacht of huur die afgedragen wordt aan de gemeente.
HISWA-RECRON en het Watersportverbond stellen dat de gemeente hiermee concurrentieverstoring in de hand werkt, omdat de gemeente zelf goedkope ligplaatsen in openbaar water verhuurt. Bovendien kampen jachthavens met de dure verplichting om hun elektrische infrastructuur te verzwaren, terwijl netbeheerder Liander nu al aangeeft dat verzwaring pas na 2031 mogelijk is.
Verzoek om uitstel bij de voorzieningenrechter
De watersportorganisaties zullen voor 28 maart bezwaar aantekenen tegen het besluit. Omdat watersporters die van de overgangsregeling gebruik willen maken vóór 1 april een vignet moeten aanschaffen, vragen HISWA-RECRON en het Watersportverbond de voorzieningenrechter om de ingangsdatum van 1 april uit te stellen totdat de bezwaren en een eventuele beroepsprocedure zijn afgehandeld.