Van Vinkeveen naar Loosdrecht

Voor vandaag staat een vaartocht van de Vinkeveense Plassen naar de Loosdrechtse Plassen op het programma. Daarbij komen we over de Vecht en daarvan weet je van tevoren al dat je gaat genieten. We varen de Vecht eerst even een stukje in zuidelijke richting af. Daar hebben we royaal de tijd voor want de Vinkeveense en Loosdrechtse plassen liggen tamelijk dicht bij elkaar.

Kenmerken
  • type vaartocht : van de ene plas naar de andere via de Vecht, de mooiste rivier van ons land
  • karakteristieken : koepels, priëlen, tuinhuizen, botenhuizen en fraaie tuinen
  • andere kenmerken : kasteel (Nijenrode) en doorlopend prachtige buitens
  • met een doorvaarthoogte tot 3m en een diepgang tot 1m50 zijn er geen beperkingen
  • opletten : de passage van het Amsterdam-Rijnkanaal vergt de nodige voorzichtigheid
  • wachttijd : de Mijndense sluis is een flessenhals maar draait doorlopend in hoog tempo
Als je vroeger in dienst zat en Nieuwersluis 'kreeg', was je niet best af.
Geuzensloot

We verlaten de Vinkeveense plassen via de Demmerikse sluis. Met zo'n 30m lengte en 6,5m breedte past er wel een aardig plukje boten in de sluis. Door de jolige manier waarop de sluiswachters met je omgaan ('hoi, ben je d'r alweer?') is het bovendien leuk om je daar te laten schutten. 

Op de waterkaart doet de loop van de afwateringssloten onder Vinkeveen denken aan de spaken in een wiel. Dat is een overblijfsel van het eeuwenoude verkavelingspatroon dat eraan ten grondslag ligt. En de Geuzensloot waar we nu op varen was daarin dus al vroeg een belangrijk afvoerwater. De Geuzensloot mondt uit in de Angstel.

Nieuwe Wetering

In zuidelijke richting gaat de Angstel bij de Oukoper Molen over in de Nieuwe Wetering, een gegraven verbinding met de Vecht. Voordat we daar zijn kruist deze wetering het Amsterdam-Rijnkanaal. Dat betekent voor pleziervaart per definitie goed opletten. We steken tussen de binnenvaart door het Amsterdam-Rijnkanaal over. In het plaatsje Nieuwersluis is de Nieuwe Wetering een onderdeel van de gracht om het Fort Nieuwersluis, dat overigens door begroeiing aan het zicht wordt onttrokken. 

Vecht

De openstaande sluis aan het eind van de Nieuwe Wetering is de naamgever van het dorp Nieuwersluis. Deze sluis en een ophaalbrug brengen ons op de Vecht, recht tegenover de voormalige militaire gevangenis. Als je vroeger in dienst zat en Nieuwersluis 'kreeg', was je niet best af. Er gold een zwaar regime en dat betekende flink afzien. De militaire gevangenis is er al een tijdje weg, maar in het complex is nog wel een vrouwengevangenis gevestigd. Het gebouw aan de Vecht was oorspronkelijk een pupillenschool. Pupillen waren meestal kinderen waarvan de ouders de opvoeding niet zelf konden betalen. De kinderen kregen er onderricht en gingen op 16-jarige leeftijd in de krijgsdienst.

We kiezen voor de zuidelijke richting naar Breukelen en kijken onze ogen uit. Aan stuurboord passeren we de buitenplaats Rupelmonde, die haar naam dankt aan de gelijknamige plaats in België. Niet alleen het in 1750 vergrote hoofdgebouw maar ook alles eromheen is prachtig. De parkachtige tuin met beelden is een genoegen om naar te kijken. 

Even later komen we langs de buitenplaats Sterreschans. Ze dankt haar naam aan de schans die hier in de 17e eeuw lag om ons de Fransen van het lijf te houden. Zelfs de theekoepel ervan is indrukwekkend. Die is ruim 20 jaar geleden herbouwd en herbergt onder meer een fraai botenhuis. Als we Breukelen binnen varen hebben we aan bakboord de Weersluis. De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed denkt dat deze sluis uit 1609 dateert. Het zelfbedieningssluisje voert via de Weersloot naar de Noordelijke Kievitsbuurt op de Loosdrechtse Plassen. Bij de Vechtbrug in Breukelen – een fraaie dubbele ophaalbrug – voegen we ons even later in de wachtrij.

Niet veel later ontwaren we aan stuurboord het Kasteel Nijenrode. De eerste versie daarvan werd rond het jaar 1275 gebouwd. Het kasteel kent een enorme historie van verwoesting, herbouw, restauratie en aanpassingen. Zo is het eerst verwoest in 1481 en opnieuw in 1511. In 1673 werd het platgebrand door de Fransen. De ruïne werd in 1675 verkocht en weer opgebouwd. Thans huisvest het gerestaureerde complex de Nyenrode Business Universiteit.

Mijnden

We besluiten hier om te keren en de Vecht in tegenovergestelde richting af te varen. Ook op de terugweg vergapen we ons weer aan de tuinen, vooral als daar een koepel, prieel of tuinhuis in staat. Ook de gerestaureerde exemplaren en de replica's kunnen ons wel bekoren. Eigenlijk vinden wij vooral – behalve de buitens zelf - de luxe tuinhuizen en priëlen karakteristiek voor de typische charme van de Vecht. De Mijndense sluis is de meest gebruikelijke toegang tot de Loosdrechtse Plassen, dus is het er altijd druk. We gaan er netjes op volgorde in en moeten  grinniken om de wat brutale sluiswachtster, die duidelijk overloopt van de routine. De sluis schut je naar de Loosdrechtse plassen.

Aan de ‘toertochten per motorboot’ van deze website voegen we elke maand een toertocht toe die is ontleend aan het boek ‘Hollands water’. Wellicht doen wij je er een plezier mee op dit boek (300 pagina’s puur vaarplezier) te wijzen als een geslaagd cadeau.

Je kunt het hier bestellen. 

© Pim van der Marel 2023

De partners van het Watersportverbond