Terugblik op een jaar belangenbehartiging

Belangen watersporter hebben ook in 2025 weer onze volledige aandacht

24 december 2024

Het Watersportverbond spant zich in voor alle watersporters. Dat was de laatste decennia zo, dat was dit jaar ook zo. En zal in 2025 niet anders zijn. Veel van onze activiteiten blijven echter, vaak onterecht, goeddeels ‘onder de radar’, we overleggen bijvoorbeeld oneindig vaak met (lokale) overheden om het openbare water bevaarbaar te houden. Of je nu met een zeilboot, motorboot, sloep, surfplank, SUP-board, kano of kajak vaart, je hebt als watersporter veel baat bij onze inspanningen. Des te meer reden om je aan het eind van 2024 bij te praten wat het Watersportverbond het afgelopen jaar bezighield, en waar we ons komend jaar weer hard voor zullen maken.

Er zijn de laatste jaren veel nieuwe watersporters bijgekomen. Zij zijn vaak onwetend wat het Watersportverbond voor de watersporter doet. En ook al vaar je al heel lang, dan nog zal je niet altijd beseffen wat we proberen te regelen voor je. We behartigen de belangen van alle watersporters, bijvoorbeeld waar het gaat om werkzaamheden aan de infrastructuur, het woekeren van waterplanten, de veiligheid op vaarwegen, natuurbescherming, en de heffing van heffingen en belastingen. De belangenbehartiging van het Watersportverbond wordt gedaan in nauwe samenwerking met de veertien regioteams die Nederland telt. In een vroegtijdig stadium wordt met overheden, natuurbeheerders en andere instanties overlegd over op handen zijnde werkzaamheden. Meer nog dan in het verleden zullen de regioteams de komende jaren naar buiten treden over hun activiteiten.   

Succesjes delen

Veel van de zaken die zij uitvoeren krijgen nauwelijks publieke aandacht. Noch in de media, noch in de communicatie vanuit het Watersportverbond zelf. Het is immers vanzelfsprekend dat er veel geregeld moet worden en geregeld wordt. De regioteams hebben er hun handen vol aan, maar verrichten veel werk stilzwijgend. In de loop der tijd hebben we als Watersportverbond geconstateerd dat we dat te vaak niet onder de aandacht brengen, terwijl dergelijke succesjes best gedeeld mogen worden. Al is het maar omdat je als watersporter natuurlijk graag op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen, en zeker als die in jouw regio plaatsvinden. 

Er zijn een aantal landelijke dossiers waar we in 2024 bovenop zaten en die ook in 2025 veel aandacht zullen krijgen. Zo hadden én hebben woekerende waterplanten onze constante aandacht. En ook het beteugelen van de wildgroei aan lokale heffingen, het kritisch bekijken van beheerplannen in Natura 2000-gebieden en de werkzaamheden aan bruggen en sluizen krijgen komend jaar weer prioriteit. 

Waterplanten

Het waterplantendossier van het Watersportverbond is inmiddels enorm dik. Maaien is geen duurzame oplossing gebleken, de hinder is op sommige wateren erg groot. Mede daarom is in de loop der tijd samenwerking gezocht met ecologen en biologen en worden nieuwe methoden uitgeprobeerd. Het Watersportverbond en HISWA-RECRON zijn samen projectleider voor de totstandkoming van een geactualiseerde versie van de Handreiking Maaien Waterplanten van Rijkswaterstaat. Komend jaar zullen alle betrokken instanties aangespoord worden om nog meer vaart te maken met een adequate aanpak van de woekerende waterplanten. Heel recent is een samenwerking ontstaan met waterplanten.nu. Zij lanceren in 2025 een nationale ‘waterplantenmelder’, waar watersporters overlast kunnen melden. Het Watersportverbond gebruikt die meldingen in de gesprekken met de overheid. In combinatie met satellietobservaties zullen nog nauwkeuriger probleemgebieden gesignaleerd kunnen worden, zodat beheerders gericht in actie kunnen komen.

Lokale heffingen

Het Watersportverbond heeft afgelopen jaar ook veel aandacht besteed aan goeddeels onterechte verhogingen en invoeringen van nieuwe lokale heffingen. Dat zal ook in 2025 een hot topic zijn. Er is, beaamt belangenbehartiger Marc de Nies van het Watersportverbond, ‘een wildgroei aan lokale heffingen. Watersporters worden op diverse plekken uitgemolken, op een manier die allesbehalve rechtvaardig is. Als je als watersporter in Nederland op vakantie gaat en je maakt een tocht door het land, dan moet je de betaalpas helaas bij de hand houden.’  De regioteams houden nauw contact met lokale overheden en proberen gemeentes tot redelijke tarieven te bewegen. Toeristenbelastingen, liggelden, tariefsverhogingen van vaarvignetten en eco-heffingen vragen om voortdurende aandacht. In veel gevallen heeft het Watersportverbond lokale bestuurders er al van kunnen overtuigen regelingen (of verhoging van leges) te schrappen omdat de administratieve afhandeling ervan in veel gevallen duurder is dan de opbrengst. Het meest urgent is de strijd die het Watersportverbond voert tegen de invoering van een emissieloze zone voor pleziervaart in de gemeente Amsterdam.    

Natura 2000

De 14 regioteams zijn alle ook zeer betrokken bij de ontwikkelingen in de 162 Natura 2000-gebieden in ons land. De evaluatie van de huidige beheerplannen van deze gebieden is gereed. De conclusie is dat in veel gebieden de natuur achteruit holt en dat - om doelstellingen te halen - maatregelen nodig zijn. Goede kans dat in veel gebieden de menselijke activiteit beperkt moet worden. Het zou echter ten onrechte zijn als, zonder adequate onderbouwing met feiten, louter beperkende maatregelen voor watersporters worden opgelegd. De regioteams zullen daarom pro-actief contact zoeken met beheerders en vragen stellen over gesuggereerde ‘verstoringen’ door watersporters. Het Watersportverbond vraagt zich af of voldoende onderzoek is gedaan en zal daarom ook komend jaar alert zijn op ontwikkelingen.

Bruggen en sluizen

Voor 2025 staan alleen al 115 projecten met bruggen en sluizen van Rijkswaterstaat gepland, provinciale en gemeentelijke plannen zijn daar nog niet eens bijgeteld. Het spreekt dus vanzelf dat de regioteams ook komend jaar drukdoende zijn om de overlast voor watersporters zoveel mogelijk te vermijden. Vroegtijdig overleg met beheerders over geplande werkzaamheden maakt dat beter nagedacht kan worden over onder meer omvaarroutes. De regioteams hameren er bij lokale overheden op minstens 18 maanden tevoren de planning te weten, zodat onder meer ook kan worden voorkomen dat er in het hoogseizoen veel stremmingen zijn.

Regionale thema’s

De 14 regioteams hebben een druk 2024 achter de rug en kunnen zich opmaken voor een even enerverend als belangrijk 2025. Naast de vier landelijke thema’s zijn er natuurlijk in elke regio specifieke zaken die aangepakt worden. Het afgelopen jaar is er veel overleg geweest tussen de regioteams onderling, zodat van elkaars kennis en ervaringen kon worden geprofiteerd. Deze aanpak wordt komend jaar geïntensiveerd. 

We hebben voor de 14 verschillende regio’s die Nederland telt, een bericht geselecteerd dat blijk geeft van de diversiteit van het werk van het Watersportverbond.      

Deltawateren: Evaluatie proef bediening Zeelandbrug: Resultaten online peiling onder watersporters

Friesland: Niet varen tussen oktober en april in Friese vogelrustgebieden: https://www.watersportverbond.nl/nieuws/niet-varen-tussen-oktober-en-april-in-friese-vogelrustgebieden/

Noord-Holland Noord: Inzet om langdurige stremming Staande Mast Route in de provincie.

Noord-Holland Zuid:  Aanvraag doorvaart- en BHG-vignet voor overgangsregeling Amsterdam uitgesteld naar 1 april 2025: https://www.watersportverbond.nl/nieuws/aanvraag-doorvaart-en-bhg-vignet-voor-overgangsregeling-amsterdam-uitgesteld-naar-1-april-2025/

Groningen/Drenthe: Visserbrug Groningen anderhalf tot twee jaar dicht: https://www.watersportverbond.nl/nieuws/visserbrug-groningen-anderhalf-tot-twee-jaar-dicht/

IJsselmeer/Markermeer: Maaien van waterplanten in Markermeer van start: https://www.watersportverbond.nl/nieuws/maaien-van-waterplanten-in-markermeer-van-start/

Limburg: Deelnemer in het Deltaprogramma Maas: https://www.watersportverbond.nl/nieuws/het-deltaprogramma-en-de-watersport/

Noordzee: Bevorderen doorvaartmogelijkheden windparken: https://www.watersportverbond.nl/nieuws/tips-hoe-te-varen-bij-windmolenparken/

Wadden: Over samenwerking met Wadvaarders en het onderschrijven van de Erecode

Brabant: slim gebruik van bestaand onderzoek naar effecten van kano’s en fluisterboten in beken in Noord-Brabant.

Delta Noord: nauw betrokken bij herstel Haringvlietbrug

Overijssel: Toch toegang voor kanovaarders bij Zwarte Water: https://www.watersportverbond.nl/nieuws/toch-toegang-voor-kanovaarders-bij-zwarte-water/

Zuid-Holland: Langdurige juridische strijd over gevolgen van het Peilbesluit Stadsboezem Gouda.

Randmeren: Betrokken bij de aanpak van woekerende waterplanten alhoewel de overlast in 2024 minder was dan in andere jaren.

Rivierengebied: nieuwe impuls in het gebied, met 2 succesvolle en goed bezochte bijeenkomsten voor verenigingen in de regio met fascinerende presentaties over waterpeilbeheer in de rivieren en gedrag op het water.

Vecht en Plassen: Het baggeren van de Loosdrechtse Plassen vlotgetrokken.



Deel dit artikel:

De partners van het Watersportverbond