Met de smartphones van je leden kun je het betalingsverkeer op de jachthavens vereenvoudigen. Iedereen betaalt hierbij precies voor wat hij daadwerkelijk heeft verbruikt. Bovendien scheelt het veel werk aan de verenigingsbalie en in de administratie.
Als verenigingshaven lever je allerlei diensten. Want leden hebben behoefte aan stroom, internet, tapwater en innamestations voor vuil- en bilgewater. Het eenvoudigst lijkt het om deze diensten in het haven-, of voor passanten met het liggeld te verrekenen. Nadeel hiervan is dat leden die minder van deze diensten gebruik maken, meebetalen voor diegenen die er juist veel gebruik van maken.
Gedifferentieerde tarieven
Het kan daarom een idee zijn om met gedifferentieerde tarieven te werken. Dit kan eenvoudig geregeld worden via een zogenoemde payment provider. Zij bieden onder anderen de mogelijkheid van één integrale betaal- en verrekenoplossing. Afhankelijk van het vaarprofiel van je leden kan het handig zijn daarbij een provider te kiezen die ook in veel andere havens gebruikt wordt.
Diensten bieden via smartphone
Hierbij kan gebruik worden gemaakt van NFC lezer-techniek, Iemands smartphone is hierbij het token waarmee diensten worden geactiveerd en betaald. Dit scheelt veel werk rond afgifte van havenmuntjes, en het uitreiken, innemen of vervangen van verloren gegane pasjes. Het neemt de penningmeester veel werk uit handen, want het payment provider systeem verzorgt het hele betaaltraject en levert relevante rapportages. In het systeem kun je ook diverse diensten met onderscheidende tariferingssystemen bieden.
Voor het laden van elektrische boten kan bijvoorbeeld in tarief gedifferentieerd worden. Zowel qua tijd - bijvoorbeeld goedkoop overdag als de zon op je zonnepanelen schijnt - als qua gebruikte techniek. Booteigenaren die kiezen voor smart charging en load balancing betalen dan minder per kWh omdat ze minder beslag leggen op je netcapaciteit aansluiting. Ook de douches, wasmachines en bar kun je in dit betaalsysteem opnemen zodat daar met de smartphone betaald wordt en een administratieve last verdwijnt. Diezelfde smartphone geeft tegelijkertijd ook toegang tot de haven of steigercomplex.
Verrekenen van de geleverde diensten
Voor de verrekening van de geleverde diensten met de leden zijn er drie mogelijkheden:
- De payment provider incasseert periodiek de som van bestedingen op de betaalrekening van het lid;
- Het lid stort periodiek een voorschot bij de payment provider van waaruit de bestedingen worden betaald die later worden verrekend met de daadwerkelijk afgenomen diensten;
- Zoals de vorige optie, met het verschil dat het lid tijdig een bijstort verzoek krijgt als het voorschot op dreigt te raken.
Alleen deze laatste optie zorgt ervoor, dat er geen incasso risico, met alle kosten van dien, bij de payment provider/de vereniging komt te liggen.
Het totale systeem bestaat uit:
- Een app voor op de telefoons bij je leden;
- Units die de afgifte van de verschillende diensten op de haven regelen. Deze meten op basis van de NFC-communicatie met de betreffende smartphone wie bepaalde diensten heeft afgenomen en hoeveel;
- Bekabeling naar een centrale unit, maar het kan ook per unit meteen draadloos naar de cloud;
- Een internetapplicatie, of app waarmee je de te verlenen diensten en hun prijzen instelt;
- Het centrale systeem, dat zich ook in d cloud van de payment provider bevindt.
Het systeem wordt gekoppeld aan de huidige haven-/ledenadministratie.
Positieve business case
De investering in zo’n geïntegreerd systeem gebaseerd op het gebruik van de eigen smartphones van de leden, leidt in de meeste gevallen tot een positieve business case. De opbrengsten komen uit lagere kosten voor de netaansluitingen voor zowel elektriciteit- als internetcapaciteit. Ook levert het veel minder werk op aan de verenigingsbalie en in de administratie.