Het WK Zeilen in Nederland eiste 14 jaar voorbereiding

24 maart 2022

WK Zeilen in Nederland eiste 14 jaar voorbereiding

Volgend jaar is het eindelijk zover, het wereldkampioenschap zeilen op Scheveningen. Het idee om dit evenement naar Scheveningen te halen ontstond bijna 14 jaar geleden toen het Watersportverbond met Topzeilen vanuit Medemblik naar Den Haag verhuisde. Degene die al die jaren betrokken is geweest bij dit project, is Edwin Lodder. Hij neemt ons mee in het hele proces en legt uit waarom het bijna 14 jaar heeft geduurd voordat dit grootschalige zeilevenement op Scheveningen georganiseerd kan worden.

Om zo’n WK naar een land te halen moet je, als land, aantoonbare ervaring hebben opgebouwd met de organisatie van dergelijke evenementen."

Edwin vertelt dat het Watersportverbond in 2010 al een aanvraag had gedaan voor de organisatie van het WK in 2014. Deze werd door World Sailing afgewezen vanwege een gebrek aan ervaring met grote topzeilevenementen in Scheveningen.

“We moesten nog een trackrecord opbouwen, daar zijn we vanaf dat moment mee aan de slag gegaan. We organiseerden in 2010 het WK 470 en in 2013 stond er een WK voor de Nacra 17 op het programma. Hierdoor leerden deze olympische klassen Scheveningen kennen en leerden wij op WK niveau organiseren. En we hebben inmiddels ook in 2015 een stopover en in 2018 de finish van de Volvo Ocean Race gehost in Den Haag en in 2018 het WK Offshore zeilen.”

 

Wens WK geboren in Medemblik

Die eerste afwijzing was voor het Watersportverbond dus zeker geen teken om de wens het WK naar Nederland te halen te laten gaan. Er ligt dan ook wel een iets diepere geschiedenis achter deze wens. Die ontstond namelijk al in 2008 in Medemblik.

“Het zeilcentrum zat toen nog in Medemblik en Hessel Evertse was destijds manager topsport bij het Watersportverbond. Met hem hebben we het erover gehad het topzeilen naar Scheveningen te brengen. De Gemeente Den Haag wilde op datzelfde moment investeren in de strand en zee sporten en deelde de visie van het Watersportverbond om grote evenementen naar Scheveningen te halen. Zo is het Topzeilcentrum naar Scheveningen verhuisd. Toen werd al geroepen dat het ultieme doel was het WK hierheen te halen.”

Nadat het eerste bid werd afgewezen, volgde in 2014 een volgende kans voor het WK in 2018. We zaten toen in een nek aan nek race met Aarhus, Denemarken.

Het Watersportverbond gaf Edwin daarop in 2010 de opdracht om samen met bureau Trefpunt en de gemeente Den Haag een bid uit te brengen voor het WK in 2014. Een bid is een document waarin alle plannen voor de organisatie omschreven staan, een behoorlijk groot document dus. Ook wel het bidboek genoemd.

Edwin: “Nadat het eerste bid werd afgewezen, volgde in 2014 een volgende kans voor het WK in 2018. We zaten toen in een nek aan nek race met Aarhus, Denemarken. Zij wonnen uiteindelijk het bid. Inhoudelijk waren de beide voorstellen vergelijkbaar, maar Aarhus had een krachtigere financiële garantstelling.”

Vier jaar later kwam er een nieuwe kans, maar het Watersportverbond twijfelde of ze het weer opnieuw moesten proberen. “Het WK had toen al twee keer achter elkaar in Europa plaatsgevonden, het zou logisch zijn als het deze keer buiten Europa werd georganiseerd”, legt Edwin die twijfel uit. “Toch besloten we uiteindelijk wel mee te doen, al was het alleen maar om onszelf op de kaart te zetten en te laten zien dat we het evenement graag willen organiseren. We brachten het bid toen eigenlijk uit met de verwachting dat we het niet zouden krijgen. Nieuw-Zeeland was de concurrerende partij, maar toch wonnen wij het bid en mochten we beginnen met de organisatie van dit grootschalige evenement.”

 

Van bidboek tot het verlossende telefoontje

Nu lijkt het alsof er weinig moeite in dat laatste bid is gestoken, maar niets is minder waar. Zo’n bidboek is namelijk niet een simpel document om te maken. Edwin heeft drie van deze boekwerken moeten opstellen voordat het WK werd toegewezen aan Nederland. Hierbij borduurde hij steeds voort op de voorgaande bids en is hij bij alle WK’s in 2010, 2014 en 2018 aanwezig en/of betrokken geweest.

Het hele proces van bid tot organisatie is nog wel een interessante. Edwin neemt ons in vogelvlucht even mee in dit proces. “Het begint bij een open uitnodiging, hierbij brengt World Sailing een document uit waarin de specificaties staan waaraan een WK moet voldoen. Landen kunnen dan een motivatiebrief insturen, op basis hiervan besluit World Sailing welke partijen een bid mogen uitbrengen. Dat is dus een soort voorselectie.”

“Nadat onze motivatiebrief was goedgekeurd, gingen we aan de slag met het opstellen van het bidteam. In ons geval zaten hier in 2018 bij het bid voor 2022 het Watersportverbond in als sportbond, Tig Sports als sportmarketingbureau en de Gemeente Den Haag als locatie. Al deze partijen geven input voor het bidboek. Het Watersportverbond op het gebied van de wedstrijdsport, Tig Sports met hun logistieke ervaring en als financieel drager en de Gemeente Den Haag als locatie. Uit al die informatie ontstaat een compleet plan voor de organisatie van het WK.”

Dat bidboek wordt dan ingeleverd bij World Sailing, op basis daarvan nodigen zij de landen uit om de plannen verder te presenteren. Naast Nederland werd Nieuw-Zeeland hiervoor uitgenodigd in 2018. “Wij waren met een delegatie van vijf man vanuit Watersportverbond, Tig Sports en Gemeente Den Haag aanwezig. Ik weet nog dat Rabin Baldewsingh, toen nog wethouder sport, een ijzersterk betoog gaf, waarin hij vertelde waarom het WK nu echt een keer naar Den Haag moest komen.”

Blijkbaar was World Sailing het hiermee eens, enkele weken later kreeg Edwin het verlossende telefoontje. Het WK van 2022 komt definitief naar Scheveningen!

Dan begint het pas

Op dat moment is er al veel werk verzet, maar moet er nog gestart worden met de daadwerkelijke organisatie. Hierbij wordt continu uitgegaan van de plannen uit het bidboek, die dan inmiddels zijn omgezet in contracten. “We hebben continu contact met World Sailing, iedere aanpassing aan de originele plannen moeten we bespreken. Sinds we het bidboek hebben gemaakt, zijn er wel wat dingen veranderd natuurlijk. Op de locatie is bijvoorbeeld veel bebouwd de afgelopen jaren, maar ook in de sport wordt de technologie steeds vernieuwd. Gelukkig heb je de ruimte om dingen aan te passen, zolang het maar ten goede komt van het evenement. Als je elkaar maar blijft informeren, is er veel mogelijk.”

Het jaar uitstel vanwege Corona, lijkt een voordeel omdat er extra voorbereidingstijd is, maar geeft ook nieuwe uitdagingen vanwege de alsmaar doorgaande veranderingen in Scheveningen. Inmiddels komt het evenement steeds dichterbij, met het Jeugd WK komende zomer als belangrijk testevenement, heeft Edwin vertrouwen in de organisatie. Andersom heeft de organisatie ook veel vertrouwen in Edwin.

Sailing Manager Ilse Janssen: “Edwin is voor mij echt mijn linker- en rechterhand, mijn oren, ogen en hersenen. Hij is zo belangrijk voor het WK, hij is er altijd en heeft super veel kennis en ervaring. Het helpt ook zo enorm veel mee dat hij de hele geschiedenis kent, alle afspraken en de oorsprong van die afspraken weet, want het is een groot project. Heel bijzonder om zijn bevlogenheid te mogen ervaren”

 

Kers op de taart

Het is dus een heel proces geweest: van een idee dat in 2008 al in Medemblik ontstond tot volgend jaar dan eindelijk dat WK. Edwin: “Ik kijk er enorm naar uit, maar we zijn er nog niet. De organisatie van het voorgaande WK in Aarhus heeft ons een hele goede tip gegeven: ‘denk erom, het WK is echt heel erg groot!’. Zij hebben dit lang onderschat, maar de complete schaalgrote is enorm. En dan heb ik het niet alleen over het aantal zeilers, coaches en volgboten. Ook het wedstrijd comité, de hoeveelheid aan boeien die je nodig hebt en de lengte van het evenement. De opening van de venue tot de sluiting beslaat in totaal maar liefst drie weken!”

Sailing Manager Ilse Jansen over de voorbereiding op het Allianz Jeugd WK Zeilen 10-15 juli op Scheveningen, Den Haag

Deel dit artikel:

Uitgelichte artikelen

De partners van het Watersportverbond