Na vrieskou en hoog water; hoe gaat het nu bij Marina Monnickendam?

23 januari 2024

Winterweer en hoog water; hoe gaat het nu bij Marina Monnickendam?

Net als op veel andere havens was het in Monnickendam hard werken de afgelopen weken. Het winterweer in combinatie met het hoge water hielden de gemoederen goed bezig, vertelt havenmeester Herman. Er wordt op dit moment hard gewerkt aan het herstellen van de buitensteiger die onder de druk van het hoge water en het ijs gedeeltelijk bezweken is. Inmiddels is het water wel zover gezakt dat op de meeste steigers de stroom weer is aangesloten. 

Marina Monnickendam - Foto Evert Stel - Stichting Vaarwens
Marina Monnickendam - Foto Evert Stel - Stichting Vaarwens

Naast een bezweken buitensteiger gelukkig weinig schade

Havenmeester Herman is blij dat er, behalve een bezweken steiger waardoor ook de stroom er nog niet op kan, weinig schade is gesignaleerd tot nu toe. ‘We hebben uit voorzorg alle elektra op tijd uitgeschakeld en maken elke dag een ronde langs alle boten om te kijken of de lijnen iets losser of vaster moeten. Daar zitten heel wat manuren in! Bij ons staat in de winter een derde van de boten op de wal. Een klein aantal weet een overdekte winterstalling te vinden en het grootste gedeelte blijft in het water liggen.


Voorkom nalatigheid

Je boot stallen in de winter, of dat nou buiten of binnen is, is in veel gevallen op eigen risico. Ook als je denkt dat je goed verzekerd bent, is nalatigheid in combinatie met koud winterweer of hoge waterstanden geen goed recept. Havenmeester Herman deelt drie tips om de kans op schade zoveel mogelijk te beperken.


1. Maak je motor op tijd winterklaar

Op het moment dat je je schip in de winterstalling zet moet je eigenlijk de motor ook meteen winterklaar maken. En niet wachten tot ergens halverwege de winter. We zien regelmatig dat eigenaren ergens in januari of februari met de vraag komen hoe ze dat moeten doen, terwijl ze dan eigenlijk al te laat zijn. Ik geef altijd als tip, als je om 10 uur uit het water gaat, kom dan iets eerder naar de kraan en pomp dan de antivries door de motor. Op de wal krijg je de motor namelijk nooit meer zo goed warm.’

Maar ook als je de boot in het water laat is dat belangrijk. Op het moment dat het water in de motor bevriest zet ijs uit. In een motor zit een beveiligingsmechanisme om te voorkomen dat de motor niet kapot vriest. Het ijs in de motor houdt de boot dan in eerste instantie wel drijvend, maar als dat smelt, komt er water naar binnen. Met alle gevolgen van dien. Bij dat soort nalatigheid ben je echt de sjaak.


2. Geen kachels in de boot 

Mensen hebben weleens de neiging om een kacheltje in de boot te zetten om de boot op temperatuur te houden en laten dan dat kacheltje aan staan. Dat brengt ook best grote risico’s met zich mee.’


3. Stap niet op je boot bij ijs

Wanneer je schip in het water blijft liggen in de winter, en er ligt ijs, is het niet slim om aan boord te stappen. Je hebt dan kans op schade aan je waterlijn maar het kan ook erg glad zijn aan dek. Wanneer je dan valt of nog erger, in het water belandt, ben je verder van huis.

De ligplaats van de Gandalf onder water
De ligplaats van de Gandalf onder water

Deel dit artikel:

Uitgelichte artikelen

Recreatie

De partners van het Watersportverbond