Watersporters luiden noodklok over Zeelandbrug
“Gevaarlijke situaties door beperkte openingstijden”
Schouwen-Duiveland - Begin 2024 besloot de provincie Zeeland de bedieningstijden van de Zeelandbrug in de zomermaanden terug te brengen van tweemaal naar eenmaal per uur. Het doel: een betere verkeersdoorstroming en verhoogde verkeersveiligheid op de N256. Hoewel dit als een proefperiode is aangemerkt, stuit de maatregel op felle kritiek van het Watersportverbond. Uit een enquête onder watersporters, uitgevoerd door het Watersportverbond, blijkt dat de gevolgen verder reiken dan gedacht.
Grote kritiek en veiligheidsproblemen
De evaluatie van de proef door Rijkswaterstaat was aanvankelijk beperkt tot een klein aantal interviews in omliggende havens, waardoor het Watersportverbond besloot zelf een online enquête te organiseren. Maar liefst 908 respondenten, voornamelijk ervaren watersporters uit heel Nederland, deden mee. Hun oordeel: 70% beoordeelde de aangepaste bedieningstijden met een dikke onvoldoende. Bijna 125 meldingen van onveilige situaties werden geregistreerd, waaronder ongepast gedrag van andere watersporters en grote drukte met wachtende boten in onrustig en stromend water.
“De maatregel creëert een chaotische en stressvolle situatie,” aldus een van de respondenten. “Boten moeten onder moeilijke omstandigheden wachten, wat leidt tot gevaarlijke situaties.”
Waarom is de Zeelandbrug zo uniek?
In tegenstelling tot andere bruggen in Nederland is de Zeelandbrug een bijzonder geval vanwege haar ligging en functie. De brug overbrugt open water met sterke getijdenstromen en biedt geen beschutting voor wachtende boten. Bovendien is de brugopening smal, waardoor boten niet tegelijkertijd in twee richtingen kunnen passeren. Met slechts 10 minuten per uur beschikbaar, in combinatie met wind, golven en getijstromen raken veel schippers in de stress en ontstaat er gevaarlijk gedrag. Het risico op ongevallen neemt hierdoor alleen maar toe.
De Zeelandbrug ligt op een belangrijke route van zeezeilers. Die maken voor hun tocht een vaarplan met de getijdenstromen als uitgangspunt. Een uur vertraging kan een heel vaarplan behoorlijk in de war schoppen.
Schending landelijke afspraken?
De Zeelandbrug maakt deel uit van het landelijk netwerk van hoofdvaarwegen (BRTN). Volgens afspraken tussen het Rijk en de provincies zouden bruggen op deze routes in het hoogseizoen continu bediend moeten worden – de richtlijn is vier keer per uur, 24/7. Het is mogelijk om daarvan af te wijken. Maar dat kan alleen als er tijdig overleg is geweest met het rijk en provincies. Het Watersportverbond constateert dat de provincie Zeeland met deze proef in strijd handelt met het convenant dat ze zelf heeft ondertekend.
Toekomst van de proef: wachten op een ongeluk?
De kritiek op de proef is groot. Watersporters maken zich zorgen dat de provincie pas actie onderneemt als er ongelukken gebeuren. De evaluatie van de proef is gestart. Maar er is nog altijd een vraag onbeantwoord: op basis van welke criteria wordt de proef als geslaagd beschouwd?
De watersporters hopen op een snelle herziening van de maatregel. “Het water vraagt om duidelijke afspraken en veiligheid,” zegt een van de deelnemers. “Het is tijd dat de provincie luistert naar de mensen die direct worden geraakt door dit besluit.”