Waarom vaart Rienk Broers op blauwe diesel?
Rienk Broers is sinds zijn pensionering in 2011 betrokken bij het Regioteam Fryslân van het Koninklijk Nederlands Watersportverbond, eerst als lid en sinds 2012 als voorzitter. Sinds kort heeft hij het voorzitterschap opgegeven, maar is hij nog steeds lid van het Regioteam en daardoor betrokken bij veel verschillende aspecten van de waterrecreatie in heel Friesland. In lijn met de maatschappelijke ontwikkeling neemt duurzaamheid daarbij een steeds grotere plaats in. Rienk zelf is een enthousiast zeiler.
Waar is je passie voor watersport begonnen, en hoe heeft die zich ontwikkeld?
Ik heb kennis gemaakt met de watersport toen ik als jonge tiener tijdens een vrije middag vanuit de jachthaven in Leeuwarden ging zeilen in een bm-er. Het gevoel van spelen met wind was zo’n bijzondere ervaring, dat ik toen voor mezelf besloot dat ik later een (zeil)boot zou willen aanschaffen. Dat heeft nog wel eventjes geduurd. Echt zeilen heb ik pas veel later geleerd op de Grutte Wielen bij Leeuwarden, toen daar vanuit Sport Friesland zeilcursussen werden gegeven. Vervolgens een boot huren en ervaren hoe het is om “zelfstandig” het water op te gaan. Deze ervaring - en een keer een dag mee met zwager en schoonzus, die tijdens hun vakantie een 16m2 huurden - wakkerden de animo voor het zeilen nog meer aan. Toch duurde het nog vele jaren voordat ik mijn eerste boot kocht. Inmiddels ben ik regelmaat op het water.
Wat voor boot vaar je?
We, mijn vrouw en ik, zeilen in een oude Victoire 822 (1978) vanuit Woudsend. Eerder hebben we een “933”en “1044”gevaren, veel naar de Waddeneilanden en tripjes langs de kust. Mijn vrouw voelt zich niet zeker op de boot, waardoor een tocht naar Denemarken of Engeland o.i.d. buiten onze horizon viel. Nu zijn we als het ware plassenzeilers geworden. Ook leuk.
Wat doe je zelf om duurzaam te varen? Waarom wel/niet?
Als zeiler in Friesland gebruik ik de motor zo weinig mogelijk. Ik kan dan ook een seizoen toe met een tank van zo’n 30 liter diesel. Bij het gebruik van die brandstof - ik reed ook dieselauto - kwam de vraag over de uitstoot van fijnstof, stikstofoxiden en CO2 in het perspectief van het milieu steeds nadrukkelijker naar voren. Een mede lid van ons Regioteam adviseerde om Blauwe Diesel te gaan gebruiken. Bij deze brandstof worden veel minder schadelijk stoffen zoals fijnstof, stikstofoxiden, koolmonoxide en onverbrande koolwaterstoffen uitgestoten, vergeleken met conventionele dieselolie. Blauwe diesel is bovendien voor 90% fossielvrij. Het is goed te gebruiken, ook in de oorspronkelijke motor in mijn boot. Tevens kan het gecombineerd worden met “gewone” diesel.
Wat zijn je ervaringen met HVO-brandstof (Blauwe Diesel)?
Ik gebruik deze Blauwe Diesel sinds medio vorig jaar. Mijn voorlopige ervaring is dat de start van de motor makkelijker/ beter gaat. Je hoort wel eens dat bij gebruik van deze brandstof de motor gaat zweten o.i.d., maar zo’n ervaring heb ik niet. In Woudsend is een pompstation, waar ik Blauwe Diesel kan tanken. De prijs is wel wat hoger dan die van gewone diesel, maar ik vind dat de voordelen daar zeker wel tegen opwegen. Voor mij is Blauwe Diesel een uitstekende manier is om duurzaam te varen zonder dat er een investering mee gemoeid is.