Staande Mastroute in Noord-Holland langdurig gestremd
Noord-Holland zit op slot voor de recreatievaart doordat de Staande Mastroute op meerdere plekken is gestremd. De Coenbrug over de Zaan is al sinds mei 2021 in storing. Er wordt gewerkt aan de Zaanbrug en een van de verkeersbruggen over de Nauernache Vaart in Krommenie is sinds eind vorig jaar ook kapot.
De Staande Mastroute (SMR) is een veilige doorgaande vaarroute door Nederland, geschikt voor zeil- en motorboten met een masthoogte of een opbouw van meer dan 6 meter. De vaarroute loopt van Breskens in het zuiden via Amsterdam en het IJsselmeer tot Delfzijl in het noorden. De route biedt zo een doorgaande route door heel Nederland. De SMR is een veilig alternatief voor de tocht buitenom over de Noordzee, maar wordt in Noord-Holland door meerdere stremmingen onderbroken.
Coenbrug
De Coenbrug draait sinds het voorjaar van 2021 niet meer. Onderdelen van de aandrijving en tandwielen zijn ernstig beschadigd. De brug is gebouwd in 1965 en de betreffende onderdelen zijn niet meer verkrijgbaar. Deze moeten daarom opnieuw ontworpen en gemaakt worden. Ook moeten beton- en staalconstructies gerepareerd worden. De brug zal in ieder geval heel 2023 nog gestremd zijn en mogelijk ook in 2024 nog.
Zaanbrug
De werkzaamheden aan de Zaanbrug tussen Wormer en Wormerveer liggen redelijk op schema. De oude brug is gesloopt en de bouw van de nieuwe brug is gestart. Naar verwachting zal de brug aan het eind van dit jaar klaar zijn. Tijdens de bouw ligt er een tijdelijke brug voor het landverkeer. Het bedieningsregime hiervan is beperkt en werkt ook met spitsuurstremmingen.
Brug Krommenie
De omvaarroute voor de Zaan is de Nauernasche Vaart. Maar sinds november de brug in Krommenie over de Nauernasche Vaart ook gestremd. Inmiddels is de brug weer beschikbaar voor het wegverkeer. Begin deze maand heeft Provincie Noord-Holland onderzoek gedaan naar de gesteldheid van de bodem. Dat onderzoek is nodig om de brug te kunnen vervangen. Ook wordt onderzocht of reparatie mogelijk is. Wanneer de brug weer bediend kan worden voor de scheepvaart is nog onbekend.
Grote domper voor watersport in regio
De enige mogelijkheid - naast de Zaan en de Nauernasche vaart - om binnendoor van zuid naar noord (of andersom) te varen, is via het Noord-Hollands kanaal. Dit kanaal kent echter een doorvaarthoogte beperking van 7.05 meter. “Niet iedereen wil of kan met de boot over de Noordzee of het IJsselmeer, waar ook het waterplantenprobleem met enige regelmaat opduikt.”, aldus Truida Bakker van het regioteam Noord-Holland noord. “En voor een paar dagen varen haal je niet zomaar even de mast van je boot. Watersporters zullen hun boot ergens anders neerleggen en passanten zullen Noord-Holland gaan mijden. Voor de watersport in dit gebied is dit een grote domper.”
Inzet regioteam Noord-Holland noord
Het regioteam Noord-Holland noord van het Watersportverbond is regelmatig aanwezig bij diverse overleggen over de voortgang van de werkzaamheden aan de genoemde bruggen. Samen met partijen als HISWA-RECRON, Waterrecreatie Nederland en Koninklijke Binnenvaart Nederland zet het regioteam zich in voor zo snel mogelijke reparatie.