Sailing manager Ilse Jansen over de WK's zeilen in Den Haag

2 december 2021

Ilse Jansen is gepokt en gemazeld als het gaat over het organiseren van zeilwedstrijden. Dat komt goed uit want er staat een grote uitdaging voor de deur: de organisatie van het Jeugd WK en WK zeilen in respectievelijk 2022 en 2023 in Den Haag. Het WK zeilen staat logistiek gezien bekend als een van de grootste sportevenementen ter wereld. Vanaf haar woonboot vertelt de Amsterdamse hoe de organisatie van de twee WK’s ervoor staat, geeft ze een inkijkje in waar ze zoal mee bezig is en met welke uitdagingen zij te maken heeft.

Ik sta iedere keer weer versteld van de gedrevenheid en hart voor de sport van de enorme groep vrijwilligers uit de zeilwereld. Dat is echt ongelofelijk.
Over Ilse Jansen
  • Vereniging – in mijn jeugd ben ik lid van Zeilclub Kurenpolder geweest. Mijn ouders zijn daar nog steeds lid.
  • Zeil CV –
    • van mijn 6e tot mijn 18e jaar heb ik vol gevaren in de 420. Net voor een olympische campagne ben ik gestopt want ik wilde meer van het leven en de wereld zien. Prestaties: 1e op het EK Oostenrijk, 3e op het WK in Nieuwpoort. 4x Nederlands kampioen in de 420. Ik voer in die jaren vaak tegen Lobke Berkhout.
    • Ik heb vijf jaar de North Sea Regatta georganiseerd met Edwin Lodder en Frans Sluiters.
    • 2015 was ik pitstopmanager van de Volvo Ocean Race Den Haag samen met Edwin Lodder.
    • 2017/2018 was ik projectleider vanuit de Gemeente Den Haag voor de Ocean Race finish.
    • 2023 ben ik projectleider vanuit de Gemeente Den Haag voor de Ocean Race stop-over.
  • Boot  – Ik vaar in een grachtensloepje in Amsterdam en woon op een woonboot bij de Oranjesluizen.
  • Favoriete gebied – Amsterdamse grachten, Caribische zee.
  • Rol bij het WK – Sailing Manager: ik ben eindverantwoordelijk voor alles wat er op het water gebeurt.

 

Het ‘extra’ jaar is alweer om! Hoe staat het JWK/WK ervoor?

Ja, voor de organisatie van het JWK/WK zijn het twee krankzinnige jaren geweest. Het voelt een beetje alsof we net uit een zomerslaap zijn gekomen. Samen met verenigingen zijn we nu hard en goed aan de slag gegaan om alle wedstrijdteams op orde te krijgen.

Voor het JWK zijn we druk om de wedstrijdschema’s in elkaar te vlechten op een manier zodat we het zo efficiënt mogelijk kunnen organiseren. We hebben een aantal mensen toegevoegd aan het team ten aanzien van racemanagement zodat we snelheid en kilometers kunnen maken.

 

Hoe ziet het team er uit?

Racemanagement - Het belangrijkste op dit moment is het racemanagement. Rob Hoogstra en Remco de Goederen houden zich inhoudelijk bezig met het racemanagement. Zij kijken vooral naar de zeilers, hoe zij het WK willen ervaren, en ze staan in nauw contact met World Sailing, die het plan en de aanpak moet goedkeuren. Dat gaat over goede racecommunicatie, strakke banen, goede communicatie richting zeilers en goede racemanagement teams. Wij willen het beste WK ooit organiseren voor alle zeilers.

Verenigingen - Naast Rob en Remco zijn zeven verenigingen nauw betrokken om vrijwilligers op te leiden tot official tijdens het WK. Zij bepalen uiteindelijk wie er in het team komt te zitten, in nauw overleg met Rob en Remco. Die zeven wedstrijdteams zijn:

  1. Koninklijke Watersportvereniging Loosdrecht
  2. Koninklijke Nederlandse Zeil- en Roeivereniging Muiden
  3. Jachtclub Scheveningen
  4. Koninklijke Roei- en Zeilvereniging ‘De Maas’ in combinatie met Royal Yacht Club uit België
  5. Koninklijke Watersportvereniging De Kaag
  6. Koninklijke Roei- en Zeilvereniging Hollandia
  7. Team dat de IQ foil en kite baan gaat organiseren

De teams van deze verenigingen zijn hard aan het trainen om zoveel mogelijk ‘zeebenen’ te krijgen. Tijdens corona was dat moeilijk omdat veel wedstrijden niet doorgingen, maar we zijn bezig met een inhaalslag en oefenen nu zoveel mogelijk bij winterwedstrijden.

Materiaal, jury, veiligheid - Tanja Heijink is bezig om het hele proces van meten op te zetten. Zij moet tijdens het JWK 350 en bij het WK 900 boten meten en gelijkstellen. Dat is een hele operatie. Hedwich Kuipers van het Watersportverbond is extra aangetrokken om het team van juryleden op sterkte te krijgen. Cees Booi gaat over materiaal, Sven Johansson buigt zich over veiligheid op het water.

Logistiek, catering, side events enz. - Daarnaast heb je natuurlijk het hele team van TIG Sports (organisator van grote internationale sportevenementen zoals Volvo Ocean Race 2018, Grand Prix 2021) dat zich bezig houdt met logistiek, catering en communicatie, hotels, hospitality enz. Ilse Köpping van Watersportverbond organiseert de side events. En Edwin Lodder is een belangrijke adviseur op het geheel.

Vergunningen – Naast belangrijke sponsor is Den Haag een onmisbare partner ten aanzien van logistiek, vergunningen en communicatie.

 

Waar houd jij je vooral mee bezig?

Ik moet zorgen dat het hele team kan functioneren en mensen verbinden. Ik behoud de helicopterview en moet zorgen dat de onderlinge communicatie goed verloopt. Daarnaast houd ik de kosten nauw in de gaten, want we moeten ook financieel gezonde WK’s neerzetten.

 

Eerst staat het Jeugd WK op het programma. Wat is het verschil met het WK?

 Het Jeugd WK is vooral ook een testevenement. Daar kunnen we oefenen en uitproberen en veel leren voor het WK een jaar later. Het JWK heeft vier of vijf banen, 500 deelnemers en 350 boten. Het WK zeven of acht banen, 1200 deelnemers en 900 boten. Bij het JWK willen we alles precies opzetten zoals bij het grote WK. De jeugd kan dus straks in Scheveningen van het ‘echte werk’ proeven en ervaring opdoen. Daarnaast huisvesten we alle deelnemers bij Roompot in Kijkduin. Daar creëren  we een soort olympisch dorp-sfeer tijdens het JWK.

 

Logistiek is dit een van de grootste sportevenementen ter wereld. Hoe ga je dat in Den Haag/Scheveningen organiseren?

900 boten huisvesten en gestroomlijnd het water in en uit laten komen is geen sinecure. Maar daar hebben we natuurlijk goed over nagedacht, anders waren we de uitdaging nooit aangegaan. De belangrijkste aanpassing die moet gebeuren op de locatie is het aanleggen van een slipway. Daarover zijn we in gesprek met Defensie en de Gemeente Den Haag. Dat ziet er goed uit.

We hebben natuurlijk ook nieuwe klassen erbij met IQ foil en Kitefoil. Met Jumpteam hebben we een hele mooie locatie met super faciliteiten voor de kiters. Dat is een mooi vertrekpunt voor deze nieuwe klasse.

 

Waar ben je op dit moment tevreden over?

Logistiek zijn we nu heel druk aan de slag om te zorgen dat alles past, dat de afspraken gemaakt worden met alle leveranciers en dat het vergunningenproces rond komt. Het team veiligheid is een plan aan het maken onder leiding van Sven Johansson. En het team sales is hard bezig om partijen te verbinden aan het evenement om ervoor te zorgen dat het financieel gezond is en blijft. Daarnaast zijn de wedstrijdteams lekker aan de slag en werken we prettig samen met World Sailing. Eigenlijk rolt op elk vlak het balletje en daar ben ik erg tevreden over.

 

Wat zijn aandachtspunten?

Wij zijn bezig met heel veel mensen het aller grootste zeilevent ter wereld te organiseren. Alles moet uiteindelijk bij elkaar komen. Nu is iedereen nog op zijn eigen eiland bezig is. Dat is goed, maar het moet uiteindelijk wel bij elkaar komen. Daar gaan we de komende anderhalf jaar hard aan werken. Dat is mijn belangrijkste taak.

En het is erg belangrijk dat we met z’n allen zeemijlen kunnen maken. Wedstrijden moeten dus de komende tijd wel doorgaan met de nieuwste corona ontwikkelingen.

 

Welk doel streef je na, wanneer is het (J)WK voor jou geslaagd?

JWK - Als we alle jonge zeilers een kijkje hebben kunnen geven op het niveau van het grote WK en zij goede wedstrijden hebben kunnen meemaken die veilig zijn verlopen.

Vrijwilligers - Als alle vrijwilligers en het hele team dat zich hiervoor inzet in aanloop naar en tijdens het evenement een fantastische tijd hebben gehad, veel hebben geleerd en wij als Nederland hebben kunnen laten zien dat wij dit kunnen organiseren. Veel verenigingen doen mee om hetgeen het evenement nalaat en waar iedereen profijt van zal hebben: de wedstrijdsport beter maken en meer mensen in de sport krijgen.

WK-

  • Als wij voor de zeilers kwalitatief de beste wedstrijden hebben neergezet die tevens een goede voorbereiding zijn op Parijs 2024.
  • Als we zeilen dichter bij de mensen hebben kunnen brengen door de races zo dicht mogelijk bij de kust te houden en het mooi in beeld hebben kunnen brengen.
  • Als we Den Haag internationaal op de kaart hebben weten te zetten.
  • Als we het duurzaamheidinitiatief ‘The Future is Water’ van het Watersportverbond, TIG Sports en partner Allianz invulling hebben kunnen geven.

 

Wat valt je op?

Ik sta iedere keer weer versteld van de gedrevenheid en hart voor de sport van de enorme groep vrijwilligers uit de zeilwereld. Zij stoppen daar zo vele tijd en energie in, dat is echt ongelofelijk.

Daarnaast is dit natuurlijk een mega ambitieus evenement. Zonder een partij als TIG Sports, die zijn nek uitsteekt om het financieel en organisatorisch aan te durven, zou dit nooit in Nederland van de grond komen. Dat is echt ondernemerschap, lef en durf. Dat geeft iedereen die betrokken is enorm veel energie. Ook de betrokkenheid van de Gemeente Den Haag is zeer bijzonder te noemen. Zij helpen ons op verschillende vlakken om dit ambitieuze  event goed neer te zetten.

 

Meer over het JWK en WK Zeilen

 

Foto's:

1) Ilse Jansen in haar sloep in de Amsterdamse grachten

2) impressie van een groot event in Scheveningen

3) portret Ilse Jansen

 

Deel dit artikel:

De partners van het Watersportverbond