Renovatie Krammersluizen
De Krammersluizen, gebouwd in de jaren 80, zijn toe aan een grote opknapbeurt. Veel werktuigbouwkundige en elektronische systemen zijn sterk verouderd en het sluizencomplex moet straks op afstand kunnen worden bediend. Daarnaast hebben steigers en remmingwerken scheurvorming en corrosie. De renovatie van de Krammersluizen is een ingrijpend project, waarbij onderscheid moet worden gemaakt tussen de eisen voor de beroepsvaart en de recreatievaart. Dit zorgt ervoor dat de sluizen zowel voor grote schepen als voor kleinere jachten optimaal functioneren, met aandacht voor snelheid, veiligheid en gebruiksgemak.
Vergroting capaciteit voor beroepsvaart
Een belangrijk doel van de renovatie is het vergroten van de capaciteit van de sluizen voor de beroepsvaart. De huidige capaciteit is onvoldoende voor het groeiende aantal schepen, vooral voor het grotere beroepsvervoer dat door de sluizen vaart. Om de doorstroming te verbeteren, wordt er gebruikgemaakt van een verbeterde bellenbaan. Deze nieuwe bellenbaan zal het mogelijk maken om sneller te schutten, zonder wachttijden voor de zout-zoetwaterscheiding. Dit zorgt voor een efficiëntere doorvaart, wat van groot belang is voor de scheepvaart en het waterbeheer in de regio.
Veiligheid voor recreatievaart
Voor de recreatievaart wordt echter een andere benadering gekozen. Er is in het verleden negatieve ervaring opgedaan met de bellenbaan bij kleinere schepen. Dit systeem leidde vaak tot vertragingen en schade aan schepen, zoals schroef- en aanvaringsschade, vanwege de trage doorvaart en de complexiteit van de bellenbaan. Daarom zal het oorspronkelijke systeem van zout-zoetwaterscheiding behouden blijven voor de recreatievaart. Bij de invaart vanaf de Oosterschelde (zoutwater) naar het Volkerak (zoetwater) wordt gebruik gemaakt van de natuurlijke zout-zoetwatergrens, waarbij het zoutwater via een pomp naar de Oosterschelde wordt afgevoerd en vervangen door zoetwater uit het Volkerak. Dit systeem is minder snel, maar wel het veiligst voor de recreatievaart, aangezien de sluizen relatief smal zijn en het invaren altijd enige tijd kost.
Planning van de werkzaamheden
De renovatie van de Krammersluizen zal in twee fasen plaatsvinden, waarbij de werkzaamheden aan de jachtensluizen buiten het reguliere vaarseizoen worden uitgevoerd om de hinder voor de scheepvaart te minimaliseren. De renovatie van de eerste jachtensluis is gepland van oktober 2026 tot maart 2027, en de renovatie van de tweede sluis van oktober 2027 tot maart 2028. Dit zorgt ervoor dat er altijd één sluis beschikbaar is voor zowel beroeps- als recreatievaart, wat essentieel is voor de doorstroming.
Samenwerking en toekomst
De renovatie van de Krammersluizen is een mooi voorbeeld van de vruchtbare samenwerking tussen het Watersportverbond, Rijkswaterstaat en andere betrokken partijen. Door regelmatig en constructief overleg zijn er oplossingen gevonden die zowel de veiligheid van de recreatievaart waarborgen als de capaciteit voor de beroepsvaart vergroten.
Het Watersportverbond heeft echter wel extra aandacht gevraagd voor de invoering van cameratoezicht en begeleiding bij het invaren. Na de renovatie zullen zowel de beroeps- als jachtensluizen centraal bediend gaan worden vanuit het bedieningsgebouw op Neeltje Jans. Dit systeem vereist extra maatregelen om te zorgen voor een veilige en efficiënte doorvaart voor alle soorten vaart, van beroepsschepen tot jachten.
Met deze renovatie wordt niet alleen de doorvoer van scheepvaart verbeterd, maar ook de veiligheid en het gebruiksgemak voor de watersporters. De Krammersluizen blijven zo een belangrijke schakel in het waterbeheer van Zeeland en de Zuidwestelijke Delta.