Onderzoek veiligheid recreatievaart in relatie tot Klein Vaarbewijs

30 augustus 2024

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) heeft onderzoeksbureau IPSOS I&O opdracht gegeven om onderzoek te doen onder de beroeps- en pleziervaart naar ervaringen
met het Klein Vaarbewijs. De vraag die in het onderzoek centraal staat is of het Klein Vaarbewijs in de huidige vorm nog voldoet met de toegenomen drukte op het water.
Het Watersportverbond roept watersporters en -recreanten op om hun mening en ervaring te delen.

Insteek van het onderzoek

Het onderzoek inventariseert een mogelijke uitbreiding van het Klein Vaarbewijs, met bijvoorbeeld een verplicht praktijkexamen of een vaarbewijsplicht voor meer vaartuigen dan
nu het geval is. Het Watersportverbond vindt het belangrijk dat watersporters hier uit eigen ervaring antwoord op geven zodat er een beeld ontstaat of dergelijke maatregelen de
veiligheid op het water vergroten.

Scheepsongevallen cijfers uitgelicht

Volgens de Scheepsongevallen (SOS-)database van Rijkswaterstaat waren er vorig jaar 96 (zeer) ernstige scheepsongevallen waar recreatievaart bij betrokken was. Het betreft in 72
gevallen een enkelzijdig ongeval (t.o.v. 51 in 2022). Het aantal eenzijdige ongevallen met recreatievaart vertoont al een aantal jaren een stijgende trend. De meest voorkomende
eenzijdige ongevallen in de recreatievaart waren lek raken/zinken (36x) en scheepsbranden (20x).

Ongevallen tussen de beroeps- en recreatievaart als percentage van het totaal aantal scheepsongevallen laat nog steeds een dalende trend zien.
Het aantal dodelijke slachtoffers bij ongevallen in 2023 waarbij recreatievaart is betrokken, is lager dan in 2022.

Het Watersportverbond vindt het belangrijk dat er, gezamenlijk met de watersportsector, wordt gezocht naar oplossingen om eenzijdige ongevallen te verminderen.

Veiligheid en plezier door voorlichting, opleiding en preventie

Het is voor het Watersportverbond de vraag of het anders vormgeven van het vaarbewijs examen (door er bijvoorbeeld een praktijkexamen aan toe te voegen) of het uitbreiden van
de vaartuigen waar een vaarbewijs voor nodig is, effect heeft op de ongevallencijfers.

  • Wij vinden het belangrijk om eerst onderzoek te doen naar: de oorzaken van de toename van ongevallen door lek raken/zinken
  • de oorzaken van de toename van scheepsbranden
  • het effect van meer voorlichting, opleiding en preventie i.p.v. meer en strengere regels

Het Watersportverbond, als grootste vertegenwoordiger van watersporters in Nederland, is van mening dat plezier en veiligheid op het water toenemen als er sprake is van goede
voorbereiding en kennis van de regels. Met name onder de beginnende watersporters op de binnenwateren valt veel winst te behalen. Het Watersportverbond wil zich met verenigingen
en vaarscholen en met partners zoals Varen Doe Je Samen en HISWA-RECRON, inzetten op (nog) meer en betere voorlichting, opleiding en preventie.

Het onderzoek loopt tot half september. Wij hopen dat zoveel mogelijk watersporters deze enquete invullen. Het delen van deze enquete onder leden van verenigingen wordt dan ook zeer gewaardeerd. Het Watersportverbond gaat met IPSOS in gesprek over de uitkomsten en analyse van het onderzoek. 

Deel dit artikel:

De partners van het Watersportverbond