Inderdaad. Voetbal is de grootste georganiseerde sport van Nederland, met 1,2 miljoen geregistreerde leden en 3500 verenigingen verspreid over het land. Toch liegt het aantal Nederlanders dat hun hart aan het water heeft verpand er niet om. Ruim 900.000 mensen bezitten een boot, board of kano en dat aantal verdubbelt tijdens het vaarseizoen ruimschoots dankzij verhuurders en recreanten. Er is dus weinig fantasie voor nodig om te stellen dat watersport dé volkssport van Nederland is – althans van het voorjaar tot het najaar.
Maar waar het voetbal floreert dankzij een sterke organisatiegraad, beleeft de watersport haar populariteit veel individueler. En dat terwijl Nederland het waterland bij uitstek is en elkaar daar graag opzoekt. Onze talloze meren, rivieren en kustlijnen bieden volop ruimte voor zeilen, kanoën, surfen, kiten, foilen, kajakken, suppen en motorboot varen. Althans, nu nog.
De ruimte voor watersport staat namelijk onder druk. De oprukkende windmolen- en zonneparken, woekerende waterplanten en chaotisch geplande renovaties aan bruggen en sluizen vormen steeds meer een sta-in-de-weg. Deze zomer staan een recordaantal projecten bij Rijkswaterstaat op de agenda. Als die niet zorgvuldig worden gecoördineerd, zijn lange wachttijden en frustraties gegarandeerd. En dat terwijl juist de watersport ons vrijheid en ontspanning zou moeten brengen.
Allemaal punten, die op de Dag van de Watersport, op 25 januari, de revue zullen passeren. De dag biedt een uitgelezen kans om samen vooruit te kijken. Dat doen we met honderden deelnemers – bestuurders van verenigingen, vrijwilligers, sponsors, sporters en andere vrienden van de watersport. Zij komen bijeen om te leren en te inspireren.
Het programma biedt twee rondes met elk drie workshops. In de eerste ronde leren deelnemers over modern besturen, subsidies benutten en de nieuwe regels binnen het wedstrijdzeilen. Daarna delen avonturiers zoals Ysbrand Endt, inzichten over de Vendée Globe, waarin de Franse zeiler Yoann Richomme op 20 november 2024 een nieuw solo 24-uurs afstandsrecord vestigde. Hij zeilde 551,84 nautische mijlen in 24 uur. Waarna kanoliefhebber Govert Plugge verhaalt over zijn tochten door Alaska. Ook technologie staat centraal: hoe kan kunstmatige intelligentie de watersport helpen groeien?
De ruimte voor watersport staat onder druk. De oprukkende windmolen- en zonneparken, woekerende waterplanten en chaotisch geplande renovaties aan bruggen en sluizen vormen steeds meer een sta-in-de-weg
De middag eindigt met de algemene ledenvergadering waarin de toekomst van de watersport centraal staat. Laten we die kans aangrijpen om de veelzijdigheid van onze sport te benutten én onze positie als waterland nog meer te versterken. Er is namelijk nog een wereld te winnen als het gaat om deelnemen en samenwerken. In welke vorm dan ook. Laten we het goud benutten – het gigantische potentieel - dat voorhanden is. Ik zie dat als onze belangrijkste opdracht.
Tegen de avond verruilen we het verenigingshuis van het Watersportverbond in Utrecht voor het betoverend verlichte Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Daar vindt het Watersportgala plaats en reiken we de jaarlijkse watersportprijzen uit aan sporters en vrijwilligers. Tegelijk is het de kroon op deze eerste Dag van de Watersport. Een nieuw fenomeen voor watersport minnend Nederland. Een dag ook waar we graag een nieuwe traditie van willen maken. Een vaste plek op de kalender van iedere Nederlandse watersportliefhebber. Omdat ook voor de watersport geldt: alleen ga je sneller, samen kom je verder.
Arno van Gerven is directeur van het Watersportverbond. Hij schrijft
twee keer per maand een column over de onderwerpen die in de
watersport leven. Van Gerven probeert daarmee een breed lezerspubliek
– van leden tot politiek – met een knipoog te laten kijken naar kansen
en ontwikkelingen in recreatie en sport. Daarbij maakt hij gebruik van
alle stijlmiddelen die een schrijver van een opiniestukje ten dienste
staan. Wilt u reageren, e-mail naar
arno.van.gerven@watersportverbond.nl.