Verhitte discussies in bestuurskamers, stoom uit de oren van de watersporters en havenbeheerders met zweet op het voorhoofd en klamme handjes. Allemaal door de onduidelijke richting die het gemeentebestuur heeft ingezet met de invoering van emissieloos varen in Amsterdam.
Op 1 april 2025 gaat in het centrumgebied van Amsterdam een uitstootvrije zone van start voor pleziervaartuigen. Dit betekent dat boten in dit gebied uitsluitend mogen varen op elektriciteit, waterstof of spierkracht; diesel- en benzine-aangedreven boten zijn dan niet meer toegestaan. Hybride boten zijn welkom mits zij binnen de zone volledig uitstootvrij varen. De maatregel is bedoeld om de luchtkwaliteit te verbeteren en de overlast op het water te verminderen. Tegelijkertijd roept de invoering vragen en zorgen op bij watersporters over de uitvoerbaarheid, eerlijkheid, haalbaarheid en betaalbaarheid voor de pleziervaarders en watersportverenigingen van deze nieuwe regels.
Het Watersportverbond is niet tegen uitstootvrij varen, maar gaat wel naar de rechter
Het Watersportverbond is niet tegen emissieloos varen, maar we hebben grote bezwaren tegen de manier waarop de gemeente Amsterdam het wil invoeren. Zo krijgen watersporters met een Doorvaartvignet maar tot 2028 de tijd om over te schakelen op elektrisch varen in het centrumgebied, terwijl houders van een Binnenhavengeldvignet tot 2030 de tijd krijgen – een ongelijke behandeling die veel watersporters, watersportverenigingen en commerciële havens onevenredig hard raakt. Het Watersportverbond trekt samen met HISWA-RECRON naar de rechter om deze ongelijkheid aan te vechten en eist een overgangstermijn van vijf jaar voor álle watersporters ongeacht het soort vignet. Ook dringen we er bij de rechter op aan de ingangsdatum 1 april 2025 uit te stellen totdat alle bezwaar- en beroepsprocedures zijn afgerond.
Oproep tot actie: Ben je gedupeerd door dit besluit van de gemeente Amsterdam? Kijk hier hoe je bezwaar kunt maken. Doe het snel, want het moet voor 28 maart 2025 ingediend zijn.
Staande Mast Route valt buiten het uitstootvrij gebied
Watersporters die een doorvaartvignet hebben om gebruik te maken van de Staande Mast Route door Amsterdam hoeven zich geen zorgen te maken. Deze voor boten met een staande mast door Amsterdam belangrijke vaarroute, de Kostverlorenvaartroute (van het IJ via de Kostverlorenvaart en de Nieuwe Meer tot de ringvaart van de Haarlemmermeer v.v.) valt als zogenaamde doorgaande route (samen met de Amstelroute) buiten de uitstootvrije zone. Boten met een diesel- of benzinemotor mogen daar dus met uitstoot en een geldig doorvaartvignet blijven varen. Voor deze specifieke groep is het niet nodig om vóór 1 april hun doorvaartvignet te verlengen om in aanmerking te komen voor een overgangsregeling.
Weesp en de Vecht: geen vignet nodig bij doorvaart
De regeling in stadsgebied Weesp (in 2022 toegevoegd aan Amsterdam) roept veel vragen op onder watersporters. Belangrijk om te weten is dat wie via de Vecht door Weesp vaart zonder daar af te meren, géén doorvaartvignet nodig heeft. Een vignet is in Weesp alleen verplicht als u daar wilt aanleggen of afmeren. U kunt de Vecht door Weesp dus bevaren met een diesel- of benzinemotor zonder in conflict te komen met de regeling voor vaarvignetten of de uitstootvrije zone. Met andere woorden: pleziervaartuigen met een traditionele verbrandingsmotor blijven welkom op de Vecht en de route over Smal Weesp.
Kortom, het streven naar uitstootvrij varen in Amsterdam wordt breed ondersteund, maar de uitwerking van de regels moet eerlijk, uitvoerbaar en betaalbaar moet zijn voor de pleziervaarders en watersportverenigingen zijn. Watersporters doen er goed aan zich te informeren over de uitzonderingen en in actie te komen als zij benadeeld worden door de overgangsregeling. Samen zetten we ons in voor een schoon water met gelijke behandeling voor alle watersporters, watersportverenigingen en eerlijke concurrentie tussen de jachthavens en de gemeente.