De opperhoogmis van het zeilen: wat de America’s Cup voor de toekomst betekent

31 oktober 2024

Het is vandaag nauwelijks voor te stellen, maar nog maar tien jaar geleden liep het voor geen meter in de Formule 1. Kijkcijfers daalden. Tickets bleven liggen. En sponsors haakten massaal af. De F1 wist het tij te keren. Niet alleen financieel, maar ook sportief. De Netflix-serie Drive To Survive inspireert een nieuwe generatie jong talent die ook een plek in het kuipje najaagt. Daar moest ik aan denken toen ik -vol trots- op zondagmiddag naar de finale van de America’s Cup op de NOS zat te kijken.

Iedere zeilliefhebber kent The Old Mug als een van de meest prestigieuze en oudste sportevenementen ter wereld. Een spannende 1-op-1 wedstrijd die bol staat van avontuur en heldendom. Dit jaar met een Nederlands tintje. Voor het eerst deden er ook een Nederlands vrouwen- en jeugdteam mee, mogelijk gemaakt door DutchSail (knap gedaan). Achter DutchSail gaan de zeilverenigingen KR&ZV de Maas uit Rotterdam en KNZ&RV uit Muiden schuil.

Als je kijkt naar de moderne schepen van de America’s Cup, zie je de mogelijke toekomst van zeilen. Deze vaartuigen, die over het water scheren als ware ruimteschepen, roepen de vraag op: waar gaat dit naartoe? Wordt de America’s Cup, net als de Formule 1 voor de auto-industrie, een kraamkamer van technologische innovaties en nieuwe concepten? Net als
bij de Formule 1, vraag je je ook steeds meer af: wat is uiteindelijk bepalend voor de overwinning—de menselijke factor of de technologische superioriteit van het materiaal?

De Formule 1 is door de jaren heen geëvolueerd van een niche-evenement voor liefhebbers tot een wereldwijd fenomeen. De Netflix-serie heeft daar een grote rol in gespeeld door een jonger, diverser publiek aan te trekken, waaronder veel vrouwen van in de twintig en dertig. Zou de America’s Cup, met de juiste media-aandacht en verhalen, een soortgelijke transformatie kunnen ondergaan? Misschien kan het zo zelfs de instroom van nieuwe leden voor de zeilsport in Nederland nog meer stimuleren. Willen we als zeilnatie tot de top blijven behoren,  dan moeten we alles uit de kast halen.

Zou de America’s Cup, met de juiste media-aandacht en verhalen, een soortgelijke transformatie kunnen ondergaan?

Ik ben ervan overtuigd dat elke zichzelf respecterende sport een competitieklasse nodig heeft die de grenzen verlegt en daarmee de jeugd aanspreekt. Voor mij is de America’s Cup de hoogmis van het zeilen, met een finale tussen kapiteins als Burling en Ainslie die doet denken aan een episch duel tussen Federer en Nadal of Norris en Verstappen. Wellicht ligt hier de sleutel voor een hernieuwde fascinatie voor de zeilsport: een nieuwe generatie inspireren door de spanning, de technologie, en het avontuur dat The Old Mug met zich meebrengt.

Mocht Netflix er brood in zien dan wil ik ze wel helpen met het verzinnen van een goede titel voor een serie over de spannendste zeilwedstrijd ter wereld. Ik was er eigenlijk zo mee klaar: Sail to Survive. Klinkt lekker, toch?

Arno van Gerven is directeur van het Watersportverbond. Hij schrijft twee keer per maand een column over de onderwerpen die in de watersport leven. Van Gerven probeert daarmee een breed lezerspubliek – van leden tot politiek – met een knipoog te laten kijken naar kansen en ontwikkelingen in recreatie en sport. Daarbij maakt hij gebruik van alle stijlmiddelen die een schrijver van een opiniestukje ten dienste staan. Wilt u reageren, e-mail naar arno.van.gerven@watersportverbond.nl.





Geïnteresseerd in de America's Cup en benieuwd naar een terugblik op de Nederlandse deelname van JAJO Team DutchSail? Luister dan naar de podcast Op het Water.

Deel dit artikel:

Uitgelichte artikelen

Topsport

De partners van het Watersportverbond