Het recept is simpel. Je plant een paar beachflags, drapeert een stuk of tien supboards in het gras, legt wat kano’s in het water en klaar is Kees. In een handomdraai heeft een beetje handige ondernemer, of een medewerker van de gemeente, een eigen pop-up watersportspot gecreëerd. In Breda, mijn woonplaats, is het inmiddels een bekend plaatje.
Zowel in het weekend, als op doordeweekse avonden, zie je op diverse kades tijdelijke plekken ontstaan waarvandaan je georganiseerd het water op kunt, ook in het donker. De aanlegsteiger wordt dan voor eventjes sfeervol verlicht en de vaartuigen deinen op het water als Venetiaanse gondels bij nacht. Er valt niet te ontkennen dat het er verleidelijk uitziet. Inmiddels begrijp ik van diverse collega’s en vrienden, dat zij in hun omgeving eenzelfde waarneming doen. Vraag is: wat betekent dit voor de watersport en de verenigingen?
Concrete antwoorden heb ik niet, noch vastomlijnde ideeën over deze trend, wel een dubbel gevoel. Aan de ene kant maakt de aanblik van zoveel nieuwe mensen, die lol beleven aan onze activiteiten, mij blij en trots, en aan de andere kant zie ik ook meteen de nadelen en bedreigingen. Mag ik u daarom uitnodigen mee te denken over de volgende vragen:
- Zijn de mensen die eraan meedoen dezelfde mensen als de leden van verenigingen? Of trekt het vooral nieuwe doelgroepen aan? Zoals in het weekend kinderen en ’s avonds mensen met een drukke baan? Hebben wij er een geduchte concurrent bij?
- Zijn watersportverenigingen niet de meest aangewezen partij om dit soort activiteiten op te pakken? Is er bijvoorbeeld nog sprake van een lidmaatschapsmodel? Valt het nog met vrijwilligers te organiseren? En is dit fenomeen een stedelijke trend, of duikt het al op in de regio?
- Mag het zomaar, zoals het nu gaat? Zijn de mensen die de pop-ups organiseren deskundig? Is het veilig? Moeten wij sowieso niet met gemeenten in gesprek gaan om te onderzoeken hoe het werkt?
Bij de KNVB proberen ze dit soort vragen te beantwoorden in een soort Sillicon Valley-achtige opzet met startups. Voetballab in Haarlem, is er een van. Het bedrijf heeft om de uitstroom van jeugd tegen te gaan Kicksfit geïntroduceerd. Dat zijn voetbal work-outs van 60 minuten die het plezier bieden van voetbal, maar het effect sorteren van fitness. De plek waar dat gebeurt, zijn de verenigingen. Naar verluidt een succes.
Ik ben benieuwd.
Wat ik wel weet: er is geen sport zo vindingrijk als de watersport.
Reageren?
Arno van Gerven is directeur van het Koninklijk Nederlands Watersportverbond. Iedere week snijdt hij actuele onderwerpen in de watersport aan. Wil je reageren? Doe dat op arno.van.gerven@watersportverbond.nl.