Column: Monument van Mismanagement

Arno van Gerven is directeur van het Watersportverbond. Hij schrijft twee keer per maand een column over de onderwerpen die in de watersport leven.

19 februari 2025

Vaar toch even om. Niet zeuren. Wij kunnen er ook niks aan doen. Overmacht.

Dat is het gevoel wat je bekruipt na het lezen van het persbericht van Rijkswaterstaat over de Buitenhuizerbrug in Haarlem. Deze brug ging in 2023 al voor langere tijd uit de roulatie, maar vanaf begin oktober 2024 lijkt de storing definitief en is er geen zicht op een structurele oplossing. Rijkswaterstaat wil nu eerst een analyse van de problemen en daarna de reparatie inplannen. Tot die tijd blijft de brug gesloten. Alleen in het voorjaar gaat de brugverbinding misschien nog een keer open.

Hoewel bekend is dat Rijkswaterstaat aan talloze Nederlandse kunstwerken met achterstallig onderhoud kampt - en begrijpelijkerwijs niet overal tegelijk aan het werk kan zijn - begint de situatie rond de Buitenhuizerbrug zo langzamerhand uit te groeien tot een monument van mismanagement. Afspraken met Rijkwaterstaat om tot een oplossing te komen worden voortdurend wegens ‘een gebrek aan voortgang’ afgezegd, terwijl de brug een onmisbare schakel vormt in de Staande Mast Route (de officiële veilige binnenvaartroute voor schepen met een mast langer dan zes meter). Inmiddels is bij het Watersportverbond bekend dat de storing aan de brug is te verhelpen en financieel gezien geen grote aanslag vormt op de voorzieningenkas van Rijkswaterstaat.

Rijkswaterstaat ziet het simpelweg niet als prioriteit en stuurt ondertussen persberichtjes de wereld in met oplossingen die geen oplossingen zijn

Waarom er dan niks gebeurt? Rijkswaterstaat ziet deze brug simpelweg niet als prioriteit en stuurt ondertussen persberichtjes de wereld in met oplossingen die geen oplossingen zijn. Zoals de voorgestelde omvaarroute door Amsterdam. Alsof het een stukje omfietsen is.

Allesbehalve.

Wat men er in het persbericht namelijk niet bij vertelt, is dat er alleen 's nachts door de Amsterdamse binnenstad mag worden gevaren en dat deze route twee extra vaardagen kost. Had Rijkswaterstaat eenzelfde draak van een omleidingsroute voorgesteld aan automobilisten, waren er op aandringen van de ANWB en met druk van de Telegraaf, Kamervragen gesteld. En terecht.

Toch is dit niet het meest pijnlijke aan de situatie rond de Buitenhuizerbrug. Dat is de benarde positie waarin twee Haarlemse watersportverenigingen (103 en 108 jaar oud) door toedoen van Rijkswaterstaat in zijn terecht zijn gekomen. Voor hen dreigt een leegloop van leden als het probleem niet snel wordt opgelost.

Ik heb daarom mijn vaste contactpersoon bij Rijkswaterstaat gemaild onder wie de werkzaamheden voor deze brug vallen. Daarin zal ik vanzelfsprekend aandringen op een snelle reparatie, maar mocht dit niet lukken, dan moeten er tussentijdse oplossingen komen. Denk aan extra openingen in weekenden en vakanties, vooral met Hemelvaart en Pinksteren in aantocht, zouden al veel helpen. Het Watersportverbond is hiervoor zelfs bereid vrijwilligers in te zetten om bij de brugbediening te helpen. Daarnaast is een heldere communicatie essentieel. Informeer watersporters, verenigingen en ondernemers tijdig, zodat zij zich kunnen voorbereiden.

Voor wegwerkzaamheden bestaat het motto 'Van A naar Beter'. Waarom geldt diezelfde professionaliteit niet voor het water? De Buitenhuizerbrug is een serieus probleem op een waterweg die gelijkstaat aan de A1, A2 of A4.

Verhelp het.

Mocht ik in het gesprek met de directie van Rijkswaterstaat niet tot een goede oplossing komen, beramen wij ons op andere acties.

De watersport heeft stromend water nodig, geen bureaucratische drooglegging.

Arno van Gerven is directeur van het Watersportverbond. Hij schrijft twee keer per maand een column over de onderwerpen die in de watersport leven. Van Gerven probeert daarmee een breed lezerspubliek – van leden tot politiek – met een knipoog te laten kijken naar kansen en ontwikkelingen in recreatie en sport. Daarbij maakt hij gebruik van alle stijlmiddelen die een schrijver van een opiniestukje ten dienste staan. Wilt u reageren, e-mail naar arno.van.gerven@watersportverbond.nl.

Deel dit artikel:

Uitgelichte artikelen

Column

De partners van het Watersportverbond