5 tips hoe je kano te vervoeren
Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Daarom hier wat tips hoe je je kano het best kan vervoeren en ervaringen van anderen. Want hoe ver of dichtbij je kanotrip ook is, zelfs ervaren vaarders komen onderweg nog wel eens in de problemen.
1. investeer in kwalitatief hoogstaande dakdragers
Vorig jaar ging het opeens mis bij een Nederlands kanopoloteam, op de terugweg van een toernooi in Duitsland. Carbonboten van een dikke 2.000 euro per stuk kletterden over de Autobahn. De oorzaak: een goedkope dakdrager die het tijdens de rit had begeven. Gelukkig was het rustig op de weg en kwam er hulp van vrachtwagenchauffeurs. Maar het had natuurlijk ook heel anders af kunnen lopen.
De schrik zat er ook goed in bij een groep wildwatervaarders, een paar jaar eerder. De terugreis uit Slovenië, met vijf boten op het dak, leek prima te verlopen. De kano’s werden onderweg zelfs nog twee keer gecontroleerd. Pas op het laatste stuk ging het mis. “Iets voorbij Veenendaal zie ik in m’n spiegel kano’s over de A12 stuiteren”, vertelt de bestuurder. “Wel tien meter hoog. Wat er uiteindelijk waarschijnlijk was gebeurd: de middelste kano, die een smallere achterpunt had, was geleidelijk iets naar achter getrild. Daardoor zat er minder spanning op de banden en kon het zaakje verder loskomen.”
Ook hier was het gelukkig rustig en kon een vrachtwagen helpen om de kano’s veilig bij de vluchtstrook te krijgen. “Toen het verkeer weer doorreed en ik met de kano’s langs de kant stond, daalde de schrik in. Trillend op m’n benen, ja echt trillen, beseften we wat er had kunnen gebeuren wanneer we op de linkerbaan hadden gereden en er een kano over de middenberm tegemoet komend verkeer getroffen had.”
2. Check je boottype
Betrouwbaar materiaal en goede knoopmethodes zijn dus geen overbodige luxe. Jaimy Bloem, verkoper bij kanocentrum Arjan Bloem, adviseert als eerst om naar het boottype te kijken. “Soms is een beugel dan bijvoorbeeld handig”, vertelt hij. “Wildwaterboten worden vaak op de zijkant gezet, met een rechte stang in het midden. Maar je kunt ze vaak ook plat op je dak vervoeren. Met korte boten moet je er wel aan denken om de dragers dichter bij elkaar te zetten. Bij duurdere boten zie je vaak dat klanten voor combi racks gaan. Die hebben een rubberen binnenkant en een beugel die een stukje meeveert.”
3. Bepaal welke kanten van de kano je vastzet
Slim is daarnaast om te kijken welke kanten van de kano’s je vastzet. “Meestal gebruik je twee spanbanden overdwars”, vertelt Bloem. “Maar bij een Canadees of hoge windsnelheid, raden we aan om ook de voor- en achterkant te zekeren. Je kunt daar bijvoorbeeld je trekhaak voor gebruiken. Maar er zijn ook Lennie-lusjes, die je onder je motorkap kunt klemmen. Dat is dus nog een extra ankerpunt, voor als je twijfelt of alles wel goed vastzit.”
4. Check het maximale laadgewicht & uitsteek
Het maximale laadgewicht kan verschillen per dakdrager of trailer, dus ook dat is verstandig om even te checken. En vergeet de verkeersregels niet. In Nederland mag een kano bijvoorbeeld 1 meter uitsteken aan de voor en achterkant, terwijl dat in andere landen alleen aan de voorkant mag.
5. Denk na over manier van vastknopen
Als laatste veiligheidstip noemt Bloem nog de manier van vastknopen. “Beugels kunnen soms lostrillen”, vertelt hij. “Het beste is dus om je kano’s vast te binden aan de dakdragers. Mochten je beugels het dan begeven, heb je altijd nog die extra bevestiging.”
De Slovenië-ganger voegt daar nog een extra tip aan toe. “Ik doe nu altijd één spanband door de lussen van de kano’s”, vertelt hij. “Als je die aan de dakdragers vastmaakt, kunnen je boten nooit de auto verlaten.”